წარმოიდგინეთ პატარა ბავშვი, რომელიც წყნარად ზის, ფურცელზე ფერადი ფანქრებით ხატავს და თავის პატარა სამყაროს ქმნის. შეიძლება ამ სცენას უბრალოდ გასართობად აღვიქვამდეთ, მაგრამ რეალურად, ბავშვი ამ პროცესში შეიმეცნებს, აღმოაჩენს და ვითარდება გაცილებით ღრმა დონეზე, ვიდრე ჩვენ გვგონია.
ხატვა არის არა მხოლოდ წარმოსახვის გამოხატვის გზა, არამედ უმნიშვნელოვანესი ინსტრუმენტი ბავშვის ემოციური, ინტელექტუალური, მოტორული და სოციუმთან დაკავშირებული უნარების გასავითარებლად. ეს არის ენა, რომელიც სიტყვებზე ადრე ჩნდება თავში და სწორედ ამიტომ უნდა დავინახოთ მისი ღირებულება უფრო ფართო კონტექსტში.
ბავშვებს ხშირად უჭირთ ზუსტად გამოხატონ, რას გრძნობენ ან ფიქრობენ. ფერებისა და ფორმების საშუალებით კი მათ ეძლევათ საშუალება გადმოსცენ ემოციები — სიხარული, შიში, ცნობისმოყვარეობა ან ფანტაზია. ხატვა მათ აძლევს „ხმის“ შესაძლებლობას, მაშინაც კი, როცა სიტყვები ჯერ არ იციან. ხატვის თერაპია (art therapy) ფსიქოლოგიური მიდგომაა, რომელიც იყენებს ხატვას, ფერწერას, ქანდაკებას და სხვა ვიზუალურ ხელოვნებას როგორც თვითგამოხატვისა და ემოციური განტვირთვის საშუალებას. ის განსაკუთრებით ეფექტურია ბავშვებთან, რომლებსაც ჯერ არ აქვთ საკმარისი ვერბალური უნარი, რათა სიტყვიერად გამოხატონ განცდები. ამ მეთოდის საშუალებით ფსიქოლოგს შეუძლია დაინახოს, რა ხდება ბავშვის თავში ფერების, ფორმებისა და სიმბოლოების მეშვეობით. ხატვის თერაპია ხელს უწყობს შფოთვის, აგრესიის, ტრავმის ან სტრესის დათრგუნვას და აუმჯობესებს ემოციურ თვითრეგულაციას, თვითშეფასებას და კოგნიტურ პროცესებს.
ფანქრის დაჭერა, ხაზის გავლება, წრეების შემოხაზვა — ეს ყველაფერი ბავშვის პატარა კუნთებისთვის უდიდესი ვარჯიშია. ბავშვმა ჯერ უნდა ისწავლოს, როგორ მართოს თითები, როგორ დააწვეს სწორად ფუნჯს, ფლომასტერს, ფანქარს, როგორ გამოიყენოს ფურცლის ზედაპირი. ეს კი პირდაპირ აისახება მისი წერის, ჭამის, ჩაცმისა და ყოველდღიური დამოუკიდებლობის უნარზე.
როდესაც ბავშვი ხატავს, ის ფოკუსირებულია ერთ კონკრეტულ აქტივობაზე. ის იყენებს მეხსიერებას რათა გაიხსენოს, როგორ გამოიყურება მაგალითად, თევზი ან სახლი, ავითარებს ვიზუალურ აღქმას და სწავლობს მოთმინებასა და მიზნისკენ სვლას.
ბავშვის ფურცელი არის უსაზღვრო სივრცე, სადაც ყველა ზღაპარი, მოგონილი პერსონაჟი და საოცარი იდეა რეალობად იქცევა. წახალისება იმაში, რომ ბავშვი თავისი ფანტაზიებით ალამაზებს ფურცელს, ხელს უწყობს კრეატიული აზროვნების განვითარებას, რაც ნებისმიერ სფეროში სჭირდება ზრდასრულ ადამიანს.
ბევრი ბავშვი, რომელიც უჩვეულოდ გაღიზიანებულია, გაბრაზებულია ან წუხს, ხშირად თავისდაუნებურად იწყებს ხატვას. ხატვის პროცესში ტვინი იწყებს სეროტონინისა და დოფამინის გამოყოფას, ანუ ბუნებრივი სიხარულისა და სიმშვიდის ჰორმონების.
ეს ნიშნავს, რომ ხატვა არის ბუნებრივი, უსაფრთხო თერაპია.
პასუხი ასაკსა და გამოცდილებაზეა დამოკიდებული.
პატარა ასაკში იდეალურია ხისტი საშუალებები — ცვილოვანი ფერადი ფანქრები (crayons) ან ფერადი ხის ფანქრები, რადგან მათი დაჭერა და მართვა ადვილია. ისინი არ იღვრება, არ საჭიროებს ზედმეტ სისუფთავეს და ბავშვს აჩვევს ხაზის და ფორმის კონტროლს.
ფლომასტერები ბავშვებისთვის ძალიან მიმზიდველია: ფერები მყარია, კონტური მკაფიოდ გამოიხატება და ძალისხმევაც ნაკლებია.
რჩევა: შეარჩიეთ არატოქსიკური, ადვილად მოსაშორებელი ფლომასტერები.
მარტივი ხელით ხატვა, სქელ ფუნჯებზე წასმა ან თითებით თამაშით შექმნილი გამოსახულება ბავშვებისთვის არის სრული სიამოვნება.
აი, სწორედ აქ ირთვება ფანტაზიის სრული პოტენციალი.
შექმენით სახლის პირობებში „ხატვის კუთხე“, სადაც ბავშვი თავისუფლად იგრძნობს თავს
თუ ბავშვი ჯერ არ არის მზად დამოუკიდებლად ხატვისთვის, გასაფერადებელი იდეალური დასაწყისია — ის აჩვევს სტრუქტურას, მაგრამ მაინც ტოვებს სივრცეს კრეატიულობისთვის.
როდესაც ბავშვი ხატავს, ის არ აკეთებს უბრალოდ ლამაზ ნახატს. ის ცდილობს გაიგოს სამყარო, გამოხატოს საკუთარი თავი, განივითაროს უნარები, რომლებიც წლების შემდეგ დაეხმარება პრობლემების გადაჭრაში, იდეების გამოხატვაში, ემოციების მართვაში და კომუნიკაციაში.
R